Моє портфоліо

Модифікація технології діяльності методу навчання на уроках різної цільової спрямованості в 7-9 класах основної школи.


Модифікація технології діяльності методу навчання на уроках різної цільової спрямованості в 7-9 класах основної школи.

1. Розглянемо методику підготовки та проведення уроку відкриття нового знання в 7-9 класах основної школи.
Основною метою етапу мотивації до навчальної діяльності (1 етап) є включення учнів у навчальну діяльність на особистісно значущому рівні.
Для реалізації цієї мети необхідно:
1) включення учнів у навчальну діяльність;
2) організувати визначення типу уроку;
3) організувати діяльність учнів з установки тематичних рамок: математичне моделювання;
4) створити умови для виникнення в учня внутрішньої потреби включення в навчальну діяльність.
Методичні прийоми на даному етапі можуть бути аналогічними відповідного етапу в 5-6 класах основної школи (Рівні реалізації технології діяльнісного методу).
Результатом даного етапу є позитивне самовизначення кожного учня до навчальної діяльності на уроці.
Відзначимо, що цей етап необхідний не тільки для успішної роботи на уроці кожного учня, а й для тренування здатності учнів до самовизначення, що є пріоритетною метою на етапі навчання в 7-9 класах середньої школи. Визначення типу уроку створює для учнів орієнтовну основу дії, так як до 7 класу учні знають структуру уроку кожного типу.
Основною метою етапу самостійної діяльності за відомими нормами та організація навчального утруднення (2 етап) є підготовка мислення учнів і усвідомлення їх потреби до побудови нового способу дій.
Для цього необхідно, щоб учні:
1) організувати самостійне відтворення способів дій, достатніх для побудови нового способу дій;
2) організувати приведення прикладів на відтворені способів дій;
3) зафіксувати відтворені способи дій в мові;
4) зафіксувати відтворені способи дій в знаках ( еталони);
5) організувати актуалізацію розумових операцій, достатніх для побудови нового знання: аналіз, порівняння, узагальнення;
6) організувати узагальнення актуалізованих способів дій;
7) організувати подання спектра завдань, що вимагають використання нового способу дії;
8) організувати аналіз пробного завдання і можливості його виконання;
9) організувати фіксацію можливих труднощів учнями.
Даний етап є досить насиченим за змістом і за обсягом виконання роботи. Для того щоб даний етап пройшов успішно, необхідно, щоб домашнє завдання, запропоноване учням напередодні цього уроку, містило в собі всі способи дій, яких достатньо для побудови на цьому уроці нового алгоритму, правила і т.д. Відзначимо, що завдання повторення пройденого матеріалу є тут другорядним.
На розглянутому етапі уроку кращою є групова форма роботи.
Основною метою етапу рефлексивної самоорганізації (3 етап) є:
·         виявлення місця і причини труднощів;
·         побудова учнями нового способу дій на основі рефлексивного аналізу труднощів, які виникли.
Для реалізації цієї мети необхідно, щоб учні уміли:
1) організувати відновлення виконаних операцій;
2) організувати співвіднесення можливих дій з використовуваними еталонами ( алгоритмом, поняттям і т.д.);
3) організувати фіксацію місця (кроку, операції), де виникло утруднення;
4) на цій основі організувати виявлення і фіксацію у зовнішній мові причини утруднення - тих конкретних знань, умінь або можливостей, яких бракує для розв'язання вихідної задачі і завдань такого класу або типу взагалі;
5) організувати складання тексту з фіксації місця і причини виявлених труднощів.
На цьому етапі кращою є групова форма роботи.
Основною метою етапу побудови проекту виходу з утруднення (4 етап) є постановка мети і плану виходу зі складного положення.
Для реалізації цієї мети необхідно, щоб учні змогли:
- організувати побудову проекту виходу з утруднення:
- учні ставлять мету проекту ( метою завжди є усунення причини труднощів, які виникли );
- учні уточнюють і погоджують тему уроку;
- учні визначають засоби (алгоритми, моделі, довідники тощо );
- учні формулюють кроки, які необхідно зробити для реалізації поставленої мети.
Відзначимо, що даний етап може бути реалізований у всій своїй повноті, якщо всі попередні етапи навчання були пройдені відповідно до етапів розвитку діяльнісних здібностей (Рівні реалізації технології діяльнісного методу). Якщо на етапі навчання в 5-6 класах технологія діяльнісного методу не реалізовувалася, то у вчителя можуть виникнути певні труднощі у проведенні даного етапу. Тоді для того, щоб всі завдання даного етапу успішно вирішувалися від уроку до уроку, необхідно ретельно продумувати організацію діяльності учнів на цьому етапі. Учитель може займати активну позицію організатора процесу. Для успішного результату на даному етапі можна продумати підвідний діалог, спонукальний діалог, мозковий штурм, і т.д. У цьому випадку можлива як фронтальна форма роботи, так і групова. Але, як зазначалося вище, на даному етапі навчання групова форма роботи найбільш ефективна і цікава для учнів.
Основною метою етапу фіксування результату навчальної діяльності (5 етап) є фіксування нового способу дії і вказання ​​області його застосування.
Для реалізації цієї мети необхідно, щоб учні змогли:
1) організувати реалізацію побудованого проекту відповідно до плану;
2) аналіз отриманих результатів у формі комунікативної взаємодії;
3) організувати фіксацію нового способу дії в мові;
4) організувати фіксацію нового способу дії в знаках (за допомогою еталона);
5) організувати фіксацію подолання труднощів;
6) організувати уточнення загального характеру нового знання ( можливість застосування нового способу дій для вирішення всіх завдань даного типу).
Для економії часу на даному етапі важливо, щоб учитель грамотно організував комунікацію. Підкреслимо, що знакова фіксація нового способу дії, яка є еталоном, необхідна не тільки для кращого засвоєння нового способу, але і для організації грамотної самоперевірки свого рішення на етапі самостійної роботи з самоперевіркою. Також, еталони використовуються як на уроках рефлексії, так і на уроках розвивального контролю.
Підкреслимо, що результатом даного етапу є фіксація кожною групою вирішення поставленого навчального завдання.
Основною метою етапу первинного закріплення у зовнішній мові (6 етап) є засвоєння учнями нового способу дії.
Для реалізації цієї мети необхідно, щоб учні:
вирішували типові завдання на новий спосіб дії з промовлянням вголос означення, алгоритму, властивості і т.д.
Даний етап проводиться аналогічно етапу первинного закріплення у зовнішній мові для 5-6 класів основної школи (Рівні реалізації технології діяльнісного методу).
Основною метою етапу самостійної роботи з самоперевіркою за зразком (7 етап) є інтеріоризація нового способу дії, індивідуальна рефлексія досягнення мети і створення ситуації успіху.
Для реалізації цієї мети необхідно:
1) організувати самостійне виконання учнями завдань на новий спосіб дії;
2) організувати самоперевірку учнями своїх рішень за зразком;
3) створити ситуацію успіху;
4) для учнів, які допустили помилки надати можливість для виявлення причин помилок і їх виправлення.
Даний етап проводиться аналогічно етапу самостійної роботи з самоперевіркою за зразком для 5-6 класів основної школи (Рівні реалізації технології діяльнісного методу). Відзначимо, що перевірка свого рішення за еталоном надає можливість сильному учневі покроково «проговорити» своє розв’язання, спираючись на спосіб дії на кожному кроці, а слабкому - визначити місце своєї помилки, її причину, і виправити цю помилку, спираючись на відомий спосіб дії. Якщо така робота проводилася на попередніх ступенях навчання, то в 7-9 класах здатність до перевірки свого рішення по еталону в учнів уже сформована.
Переживання учнями ситуації успіху при правильному розв’язання завдань чи усвідомлення причини своєї помилки і її усвідомлене виправлення сприяє формуванню у них позитивного самовизначення до подальшого навчання.
Основною метою етапу включення в систему знань і повторення (8 етап) є включення нового способу дій в систему знань, повторення і закріплення раніше вивченого.
Для реалізації цієї мети необхідно:
1) пропонувати учням завдання, в яких новий спосіб дій зв'язується з раніше вивченим;
2) системно включати завдання на тренування і доведення до рівня автоматизованого досвіду раніше сформованих здібностей, на корекцію помилок, на підготовку до вивчення наступних тем.
Цей етап можна проводити у формі комунікативної взаємодії переважно в групах або в парах. Доцільно надавати можливість вибору завдань учнями, включати елементи проектування, ігрові ситуації і т.д.
Основною метою етапу рефлексії діяльності на уроці кожного учня і класу в цілому (9 етап) є проведення учнями рефлексивного аналізу своєї діяльності, діяльності своєї групи і класу в цілому.
Для реалізації цієї мети:
1) організовується рефлексія діяльності на уроці кожного учня і класу в цілому;
2) проводиться самооцінка учнями діяльності на уроці;
3) учні фіксують ступінь відповідності результатів діяльності та поставленої мети;
4) планується подальша діяльність і визначаються завдання для самопідготовки (домашнє завдання з елементами вибору, творчості, що забезпечує підготовку мислення учнів до діяльності на наступному уроці).
На цьому етапі всі ланки уроку з'єднуються в єдину систему, тренується здатність до рефлексії своєї діяльності.
При організації даного етапу розбираються питання: де виникло утруднення у власній роботі і роботі групи; яка причина труднощів; яким способом подолали труднощі; який новий спосіб дії був відкритий; яка його область застосування; чи досягнута мета уроку; що необхідно зробити в подальшому і т.д.
Відзначимо, що в 7-9 класах середньої школи пріоритетними є етапи мотивація, рефлексивної самоорганізації, самостійної роботи з самоперевіркою і рефлексії діяльності на уроці. При цьому сформованість основних видів навчальної діяльності на даному етапі навчання дозволяє учням на етапі мотивації усвідомити механізм самовизначення, на етапі рефлексивної самоорганізації - зафіксувати метод подолання утруднення, на етапі самостійної роботи з самоперевіркою - процедуру контролю, на етапі рефлексії діяльності - провести рефлексивний аналіз своєї діяльності та діяльності класу.
Відзначимо, що в 7-9 класах середньої школи пріоритетною є групова форма роботи. Як зазначалося раніше, у цьому віці головними для школяра є соціальні позиції, спроби будувати спілкування в різних колективах, з урахуванням прийнятих у них норм взаємовідносин; рефлексія власної поведінки; вміння оцінювати свої можливості.
2. Розглянемо методику підготовки та проведення рефлексивно-тренувального уроку в 7-9 класах основної школи.
Основною метою етапу мотивації до тренувальної-корекційної діяльності (1 етап) є:
1) включення учнів у тренувально-корекційну діяльність;
2) організація визначення типу уроку;
3) організація діяльності учнів з установки тематичних рамок;
4) створення умови для виникнення в учнів внутрішньої потреби включення в тренувальну корекційну діяльність.
Результатом даного етапу є позитивне самовизначення кожного учня до тренувальної - корекційної діяльності на уроці.
Основною метою етапу актуалізації знань і виконання тренувальних вправ (2 етап) є:
1) організація актуалізації відомих способів дій, достатніх для виконання тренувальних завдань;
2) фіксування актуалізованих способів дій в мові;
4) фіксування актуалізованих способів дій в знаках (еталони);
5) організація тренування розумових операцій, достатніх для виконання тренувальних завдань: аналіз, порівняння, узагальнення;
6) організація узагальнення актуалізованих способів дій;
7) організація представлення спектра завдань, що вимагають тренування розглянутих способів дій.
Даний етап є досить насиченим за змістом і за обсягом виконання роботи. Для того щоб даний етап пройшов успішно, необхідно, щоб домашнє завдання, запропоноване учням напередодні цього уроку, містило в собі всі способи дій, які необхідні для побудови на цьому уроці нового алгоритму, правила і т.д.
На розглянутому етапі уроку кращою є групова форма роботи.
Основною метою етапу побудови плану діяльності (3 етап) є:
1)  організація постановки учнями мети діяльності;
2) організація визначення учнями засобів (алгоритми, моделі, довідники тощо) для виконання тренувальних завдань;
3)  побудова учнями плану роботи з тренувальними завданнями.
На цьому етапі кращою є групова форма роботи.
Основною метою етапу реалізації плану діяльності (4 етап) є:
1) організація реалізації побудованого плану;
2) організація фіксації отриманих результатів;
3) організації аналізу отриманих результатів;
4) організація корекції виявлених труднощів.
Основною метою етапу узагальнення труднощів у зовнішній мові (5 етап) є:
1) організація обговорення типових утруднень;
2) організація промовляння формулювань способів дій, які викликали утруднення.
Основною метою етапу самостійної роботи з самоперевіркою за зразком (6 етап ) є:
1) організація самостійного виконання учнями типових завдань на ті способи дії, які необхідно зрозуміти і закріпити;
2) організація самостійного співвіднесення роботи з еталоном для самоперевірки;
3) організація за результатами виконання самостійної роботи складання тексту рефлексії діяльності щодо застосування нового способу дії.
4 ) організація обговорення і запису домашнього завдання.
Основною метою етапу повторення (7 етап) є: організація повторення раніше вивчених тем.
Основною метою етапу рефлексія діяльності на уроці (8 етап) є:
1)   організація фіксації матеріалу, який необхідно відпрацювати на уроці;
2)   організація оцінювання учнями власної діяльності на уроці;
3)  організація фіксації невирішених утруднень на уроці як напрямків майбутньої навчальної діяльності.
На цьому етапі всі ланки уроку з'єднуються в єдину систему, тренується здатність до рефлексії своєї діяльності.
3. Тепер розглянемо методику підготовки та проведення уроку рефлексії в 7-9 класах середньої школи.
Основною метою етапу мотивації до корекційної діяльності (1 етап) є:
1) організація діяльності учнів щодо встановлення тематичних рамок;
2) формулювання основної освітньої мети уроку;
3) створення умов для виникнення в учня внутрішньої потреби включення в корекційну діяльність.
Цей етап відрізняється від першого етапу уроку рефлексії в 5-6 класах тим, що на даному етапі визначається тип уроку. Учні, знаючи до 7 класу структуру уроку кожного типу, розуміють мету і вимоги до кожного етапу, що забезпечує створення орієнтовної основи дій. Також як і на уроці відкриття нового знання, даний етап дуже важливий для успішної роботи.
Основною метою етапу актуалізації знань і фіксації утруднення в індивідуальній діяльності (2 етап) є підготовка мислення учнів і усвідомлення ними потреби до виявлення причин труднощів у діяльності. Для цього необхідно:
1) самостійне відтворення способів дій (норм) - понять, алгоритмів, властивостей і т.д.;
2) приведення прикладів на кожен спосіб дії;
3) актуалізувати відповідні розумові операції, увагу, пам'ять і т.д.;
4) організувати фіксацію актуалізованих способів дій в мові;
5) організувати фіксацію актуалізованих способів дій у знаках (еталони);
6) позначити основні використовувані в самостійній роботі еталони (А1 , А2 , П1 , В, О і т.д.);
7) організувати узагальнення актуалізованих понять, правил, способів дій і т.д.;
8) мотивувати учнів до написання с.р. № 1 на застосування способів дій, запланованих для рефлексивного аналізу;
9) організувати виконання с.р. № 1 з фіксацією учнями в кожному завданні використовуваного еталона (А1 , А2 , П1 , В, О і т.д.);
10) організувати самоперевірку учнями своїх робіт за зразком і фіксацію отриманих результатів (без виправлення помилок);
11) організувати мотивацію учнів до співставлення робіт за зразком для самоперевірки з метою:
а)  виявлення місця і причини труднощів;
б) самоперевірки ходу розв’язання та правильності фіксації використовуваного еталона.
Другий етап в значній мірі відрізняється від аналогічного етапу уроку рефлексії в 5-6 класах. Основною відмінністю є те, що учні самі відтворюють і фіксують способи дій, з якими вони працюватимуть на даному уроці, виходячи із способів дій, використовуваних при виконанні домашнього завдання, і ілюструють їх застосування на прикладах, вибраних з домашнього завдання. На даному етапі кращою є групова форма роботи.
Для вирішення поставлених завдань кількість завдань у самостійній роботі повинна бути достатньою для самоконтролю по виділеним способам дій. Під час виконання самостійної роботи вчитель закриває дошку, на якій зафіксовані повторені алгоритми та визначення понять. При самоперевірці учнями своєї роботи на даному етапі не передбачається з'ясування причин помилок і їх виправлення. Учні лише фіксують правильність виконання завдань за готовим зразком.
Відзначимо, що здібності до грамотного самоконтролю і рефлексивного аналізу навчальної діяльності формуються в учнів у початковій школі і в 5-6 класах середньої школи. Тому самоперевірка за зразком, наступний рефлексивний аналіз своєї роботи, перевірка за зразком не повинна викликати в учнів організаційні складнощі, оскільки учні добре знайомі з механізмом самоперевірки за зразком і еталоном, зі структурою рефлексивного аналізу. Разом з тим, кожен етап чітко фіксується учням по ходу уроку, і вчитель має можливість відстежувати і коригувати цей процес.
Таким чином, даний етап завершується фіксацією утруднень, що виникли при розв’язанні самостійної роботи.
Основною метою етапу локалізації індивідуальних утруднень (3 етап) є:
організація покрокового зіставлення робіт за еталоном  для самоперевірки (робота проводиться в групах):
а) організація виявлення учнями місця труднощів;
б) організація виявлення учнями причини труднощів;
в) організація фіксації відсутності утруднень в ході розв’язання завдання і його обґрунтуванні.
Учні на цьому етапі порівнюють своє розв’язання  з еталоном. Як зазначалося раніше, співвіднесення свого розв’язання з еталоном дозволяє учневі критеріально перевірити правильність свого розв’язання і співвіднести кожен крок розв’язання з використовуваними способами дій, тобто довести правильність свого розв’язання. Також, учень має можливість покроково «проговорити» своє розв’язання, що сприяє розвитку логічного мислення, розвитку мовлення.
Учні, які допустили  помилки мають можливість визначити місце і причину помилки.
Після перевірки своїх робіт за зразком, учні, які успішно впоралися з самостійної роботою, можуть приступити до виконання завдань творчого рівня або виступати в ролі консультантів.
При організації даного етапу важливо врахувати, що різні варіанти алгоритмів виправлення помилок, сконструйовані учнями, як у початковій школі, так і в 5-6 класах. Більш того, при системній реалізації технології діяльнісного методу до цього часу в учнів сформована здатність до рефлексії навчальної діяльності. Дані алгоритми незначно змінюються від уроку до уроку. Можливе тільки різне оформлення і ступінь деталізації цього алгоритму: він може бути більш чи менш детальним. Разом з тим, учень може доповнювати даний алгоритм. Важливо відзначити, що виконання кожного кроку алгоритму має бути зафіксовано учням.
Відзначимо, що кожен учень має можливість працювати за своєю індивідуальною траєкторією, що на етапі навчання в 7-9 класах середньої школи є пріоритетним завданням.
Основною метою етапу корекції виявлених труднощів (4 етап) є:
1) організація уточнення учнями індивідуальних цілей подальших дій;
2) на основі алгоритму виправлення помилок, організація узгодження плану досягнення цієї мети;
3 ) організація реалізації узгодженого плану дій:
для учнів , які допустили помилки:
а) організація виправлення помилок за допомогою запропонованого еталона для самоперевірки;
б) організація виконання учнями завдань на способи дій, при виконанні яких були допущені помилки (частина завдань може увійти в домашню роботу);
в) організація самоперевірки завдань;
для учнів , які не допустили помилки:
4) організація виконання учнями завдань більш високого рівня складності з даної теми, завдань пропедевтичного характеру, або завдань вимагають побудови нових методів розв’язання.
Підкреслимо, що структурно-емоційний рівень сформованості колективу, відповідний даному етапу навчання характеризується наявністю в колективі чіткого розподілу праці при вирішенні поставленого завдання. До 7 класу в учнів сформована здатність до комунікації в позиціях автора, розуміючого і критика. На даному етапі навчання формується здатність до комунікації в позиції організатора. Для успішного вирішення завдання в групі кожен учень позиціонує себе в різних позиціях комунікацій, що дає йому можливість визначити місце своєї максимальної ефективності.
Основною метою етапу узагальнення виниклих утруднень у зовнішній мові (5 етап) є:
1)  організувати обговорення типових утруднень в групах;
2) організувати обговорювання формулювань способів дій, які викликали труднощі.
На даному етапі доцільно організувати комунікативну взаємодію з опорою на вербальну і знакову фіксацію. Огляд помилок може проводитися за слідуючим планом:
• перераховуються типи прикладів, в яких учні групи допустили помилки;
• перераховуються алгоритми, які порушені в прикладі кожного типу;
• фіксується результат виправлення і ступінь самостійності.
Відзначимо, що якщо дозволяє час, доцільно проговорити формулювання способів дій, які викликали труднощі.
Основною метою етапу самостійної роботи з самоперевіркою за зразком (6 етап) є:
для учнів, які допустили помилки:
1) організація виконання с.р. № 2, аналогічної с.р. № 1 (учні вибирають завдання тільки на способи дій, в яких були допущені помилки);
2) організація самоперевірки учнями своїх робіт за зразком для самоперевірки і знакову фіксацію результатів;
3) організація фіксації подолання виниклих раніше труднощів;
для учнів, які не допустили помилки:
організація самоперевірки учнями завдань вимагають побудови нових методів розв’язання або виконання завдань пропедевтичного характеру за детальним зразком.
На цьому етапі слід звернути увагу на процедуру грамотного контролю. Самостійна робота виконується письмово і має вузьку типову спрямованість. Результати самостійної роботи можуть, також, бути зафіксовані в таблиці.
Учні, які не допустили помилки у першій самостійній роботі, на даному етапі виконують самоперевірку завдань творчого рівня за запропонованим еталоном або зразком, в залежності від мети вчителя. Якщо вчитель планує, щоб учень сам спробував знайти причину своєї помилки, то пропонується спочатку зразок. Якщо мета вчителя полягає в тому, щоб учень зрозумів причину своєї помилки, то пропонується еталон.
Основною метою етапу включення в систему знань і повторення (7 етап) є включення використовуваних способів дій в систему знань, виділення меж застосування  знань, встановлення між використовуваними способами дій локальних зв’язків, повторення і закріплення раніше вивченого.
Основною метою етапу рефлексії діяльності на уроці кожного учня та класу в цілому (8 етап) є проведення учнями рефлексивного аналізу своєї діяльності, діяльності своєї групи і класу в цілому.
Для реалізації цієї мети необхідно:
1) організувати фіксацію ступеня відповідності поставленої мети і результатів діяльності;
2) організувати вербальну фіксацію причин (алгоритмів, правил, понять і т.д.) тих труднощів, які виникли на уроці;
3) організувати вербальну фіксацію способу виправлення помилок (алгоритм виправлення помилок);
4) організувати фіксацію тих утруднень, які не були подолані  на уроці як напрямок подальшої діяльності;
5) організувати оцінювання учнями власної роботи на уроці;
6) організувати обговорення і запис домашнього завдання.
Можливі як комунікативна взаємодія, так і індивідуальна форма роботи. Відмінною особливістю цього етапу в процесі навчання в 7-9 класах основної школи є те, що, насамперед, проводиться рефлексія діяльності на уроці, в той час як в 5-6 класах основний акцент робився на методі подолання навчальної задачі.
4. Зупинимося на методиці підготовки та проведення уроку розвиваючого контролю в 7-9 класах середньої школи.
Уроки розвиваючого контролю проводяться відповідно до технології діяльносного методу і мають на меті два етапи. Ці етапи проводяться на двох уроках.
I урок
Основною метою етапу мотивації до контролюючої діяльності є включення учнів у навчальну діяльність на особистісно значущому рівні.
Для реалізації цієї мети необхідно:
1) створити умови для виникнення внутрішньої потреби включення в діяльність;
2) встановлюється тип уроку;
3) виходячи з вирішених раніше завдань, встановити тематичні рамки контролю;
4) визначити основну мету уроку;
5) встановити форму і процедуру контролю;
6) пред'явити критерій виставлення оцінки.
На цьому етапі важлива чітка організація роботи. Підкреслимо, що, знаючи до 7 класу структуру уроку кожного типу, учні розуміють мету і вимоги до кожного етапу, що створює орієнтовну основу дій на даному уроці. Відзначимо, що на даному етапі, встановлюється форма і процедура контролю, критерій виставлення оцінки, який може бути представлений учням на дошці, кодоскоп і т.д. На етапі самовизначення до діяльності важливо підтримати учнів, включити емоційний компонент, заснований на позитивному досвіді минулих уроків.
Основною метою етапу актуалізації знань і фіксації труднощів в діяльно -сті є підготовка мислення учнів до рефлексії своєї діяльності. Для цього необхідно:
1) щоб учні назвали (перерахували) контрольовані способи дій (норми);
2) активізувати розумові операції, необхідні для виконання контрольної роботи, увагу і т.д.;
3 ) організувати індивідуальну діяльність учнів (провести контрольну роботу);
4) організувати зіставлення учнями своїх робіт за готовим зразком  з фіксацією результатів (без виправлення помилок);
5) надати можливість учням провести самооцінку своїх робіт за заздалегідь обґрунтованим  критерієм.
Відмінною особливістю даного етапу від аналогічного етапу в 5-6 класах є те, що контрольовані способи дій перераховуються самими учнями без промовляння їх формулювань і знакових фіксацій. Для проведення даного етапу вчителю необхідно підготувати зразок для самоперевірки, і критерій виставлення оцінки. Обсяг і рівень контрольної роботи відповідно до принципу мінімакса визначається державним стандартом. Даний етап завершується фіксацією своїх помилок, виставленням самооцінки і здачею контрольної роботи вчителеві.
II урок
Даний урок відповідає аналізу контрольної роботи в традиційній школі та проводиться після перевірки контрольної роботи учителем.
Основною метою етапу локалізації індивідуальних утруднень є проведення учнями рефлексивного аналізу своєї контрольної роботи. Для реалізації цієї мети необхідно:
1) поставити мету діяльності;
2) мотивувати учнів до співставлення своїх робіт за зразком для самоперевірки;
3) організувати зіставлення робіт за зразком для самоперевірки з метою:
а) організувати виявлення учнями місця труднощів;
б) організувати виявлення учнями причини труднощів;
в) організувати фіксацію відсутності утруднень в ході рішення і його обґрунтуванні.
Учні на цьому етапі порівнюють своє рішення з еталоном. Порівняння з еталоном необхідно для співвіднесення свого рішення з використовуваними способами дій. Як зазначалося вище, це сприяє формуванню мови, логічного мислення, умінню критеріально обґрунтовувати свою точку зору.
Даний етап проводиться аналогічно відповідному етапу уроку рефлексії. Особливістю даного етапу є те, що на цьому етапі аналізується правильність самоперевірки своєї роботи. Таким чином, на даному етапі тренується здатність до грамотного контролю і самоконтролю.
Основною метою етапу корекції виявлених труднощів є погоджене фіксування способів дій, в яких допущені помилки.
Для реалізації цієї мети необхідно:
1) організувати уточнення учнями індивідуальних цілей майбутніх дій;
2) на основі алгоритму виправлення помилок, організувати узгодження плану досягнення цієї мети;
3) організувати реалізацію узгодженого плану дій:
для учнів, які допустили помилки:
а) організувати виправлення помилок за допомогою запропонованого еталона для самоперевірки;
б) організувати виконання учнями завдань на ті способи дій, в яких допущені помилки (частина завдань може увійти в домашню роботу);
в) організувати самоперевірку завдань;
для учнів, які не допустили помилки:
4) організувати виконання учнями завдань більш високого рівня складності з даної теми, завдань пропедевтичного характеру, або завдань, які вимагають побудови нових методів розв’язання.
Даний етап проводиться аналогічно відповідному етапу уроку рефлексії. Учні, які не допустили  помилок, продовжують виконувати завдання творчого рівня або беруть участь у комунікації в позиціях організатора, розуміючого чи критика. На даному етапі кращою є групова форма роботи.
Основною метою етапу узагальнення утруднень у зовнішній мові є засвоєння способів дій, що викликали утруднення.
Для реалізації цієї мети:
1) організовується обговорення типових утруднень;
2) називаються способи дій, які викликали труднощі .
На даному етапі доцільно організувати комунікативну взаємодію з опорою на вербальну і знакову фіксацію. Відзначимо, що якщо дозволяє час, доцільно проговорити формулювання способів дій, які викликали труднощі. Основною метою етапу самостійної роботи з самоперевіркою за зразком являється інтеріоризація способів дій, що викликали труднощі, індивідуальна рефлексія досягнення мети, створення ситуації успіху.
Для реалізації цієї мети необхідно, щоб учні, які допустили помилки в контрольній роботі:
1) виконали самостійну роботу, аналогічну контрольованій роботі, вибираючи тільки ті завдання, в яких допущені помилки;
2) провели самоперевірку своїх робіт за готовим зразком і зафіксували знаково результати.
Учні, які не допустили помилки в контрольній роботі, виконують самоперевірку завдань творчого рівня за запропонованим зразком або еталоном для самоперевірки.
Робота має вузьку типову спрямованість і передбачає рішень завдань, аналогічних завданням, пропонованих у контрольній роботі. Кожен учень, який  допустив помилку при виконанні контрольної роботи, на даному етапі повинен мати можливість перевірити наскільки він розібрався в причині цієї помилки і свою здатність вирішувати завдання такого типу, наскільки він досяг поставленої перед собою на уроці мети. Відзначимо, що на даному етапі, також звертається увага на процедуру грамотного контролю.
Основною метою етапу включення в систему знань і повторення є включення використовуваних способів дій в систему знань, повторення і закріплення раніше вивченого.
При позитивному результаті попереднього етапу для реалізації цієї мети:
1) виконують завдання, в яких розглядаються способи дій, пов'язані з раніше вивченими і між собою;
2) вирішують завдання на підготовку до вивчення наступних тем.
При негативному результаті попереднього етапу:
учні повторюють попередній етап для іншого варіанту.
Даний етап проводиться аналогічно відповідному етапу уроку рефлексії.
Основною метою етапу рефлексії діяльності на уроці кожного учня та класу в цілому є проведення учнями рефлексивного аналізу своєї діяльності, діяльності своєї групи і усвідомлення механізму діяльності по виконанню  контролю .
Для реалізації цієї мети:
1) проговорюється механізм діяльності з контролю;
2) організовується рефлексія діяльності на уроці кожного учня і класу в цілому;
3) фіксується ступінь відповідності поставленої мети і результатів діяльності;
4) проводиться самооцінка учнями діяльності на уроці;
5) аналізується, де і чому були допущені помилки, способи їх виправлення;
6) називаються способи дій, що викликали утруднення;
7) визначаються завдання для самопідготовки ( домашнє завдання з елементами вибору, творчості );
8) намічаються цілі подальшої діяльності.
Даний етап можна організувати як у формі комунікативної взаємодії, так і організувати самостійну діяльність учнів.

За матеріалами Центру системно-діяльнісної педагогіки "Школа 2000...".



Немає коментарів:

Дописати коментар